Sai

User avatar
Dan.A
Posts: 593
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:58 pm
Location: Bucuresti
Rang: 3Kyu

Sai

Postby Dan.A » Fri Nov 01, 2019 5:29 pm

Un nou proiect a aparut pe piata.

Sai (Sensible Artificial Intelligence) nu este un proiect nou dar e prima data cand ia drumul 19x19.

- S-au facut experimente pe 7x7 si 9x9 si s-a ajuns la un rezultat satisfacator.

- Proiectul foloseste Komi dinamic spre deosebire de LeelaZero care inca merge pe Komi de 7.5

- Alta deosebire este ca, spre deosebire de LeelaZero (care foloseste formula AlphaGo Zero) , Sai a adoptat cu mici modificari formula folosita de AlphaZero (adica fara Gating).

Detalii suplimentare despre "pipeline" (nu am gasit un echivalent bun in romana) puteti gasi la acest link: https://github.com/sai-dev/sai/wiki/Progress

- Pentru cine vrea sa contribuie poate sa o faca la acest link: http://sai.unich.it/ (siteul este o copie dupa modelul LeelaZero)

- Spre deosebire de LeelaZero este devoie de inregistrare. Probabil fiind un proiect cu resurse limitate se vor clienti care pot fi identificati mai usor in caz de erori.

Date suplimentare:

- Autorii nu vor si nu cred ca proiectul va ajunge la nivelul LeelaZero dar sunt optimisti ca va ajunge la nivel Pro in cateva luni.

- Scopul proiectului este de a avea un program cu Komi variabil care sa joace "la maxim" si cand e in fata si cand e in spate la puncte.

Ultima versiune testata de mine este networkul 45.

- Deja a depasit GnuGo3.8 (aproximativ 7kyu)

- Teste facute de mine cu Leela 11 (asta stie sa joace la handicap mai mare de 3): Sai-45 e cam la 6h de Leela 11 cu 100playouts.

Am jucat si eu o partida la paritate pe care am castigat-o si am observat urmatoarele:

- Joaca foarte ciudat la inceput , preferand punctele 8x4 sau in jurul lor.

- Nu joaca nici o forma de colt cunoscuta.

* Probabil asta e efectul Komiului variabil. Chiar sunt curios cand ajunge mai tare si poate joaca mai normal daca difera la joc in functie de Komi.

Pentru cine vrea sa testeze se poate descarca de la acest link: https://github.com/sai-dev/sai/releases/
- Parametri sunt aceeasi ca la LeelaZero.

P.S. Voi urmari in continuare progresul si cum apare ceva nou voi posta aici.

"There are times when the only choices you have left are the bad ones."

User avatar
Dan.A
Posts: 593
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:58 pm
Location: Bucuresti
Rang: 3Kyu

Re: Sai

Postby Dan.A » Sun Nov 24, 2019 4:25 pm

Mic Update:

Versiunea testata de mine este networkul 115 promovat pe data de 2019-11-23

- Dupa aproape o luna Sai a ajuns la 2 pietre de Leela 11 (20k playouts)

- Inca are mutari ciudate la inceput dar se redreseaza repede.

- Inca stie sa joace si dand handicap. Am incercat cu 7-8H cu GnuGo si se descurca destul de bine.

- Inca are probleme cu scara , dar am inteles ca dupa ce ajunge la nivel de pro vor folosi un patch de scara. Momentan nu vor sa influenteze antrenamentul.
"There are times when the only choices you have left are the bad ones."

User avatar
Dan.A
Posts: 593
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:58 pm
Location: Bucuresti
Rang: 3Kyu

Re: Sai

Postby Dan.A » Mon Dec 09, 2019 3:55 pm

Mic Update:

- S-a trecut la network de 9x196. Cam cu 35-40% mai incet fata de precedentul.

- A inceput sa joace la paritate cu leela 11 si am auzit ca raporteaza victorii si la Zen.

- In sfarsit a inceput sa joace mai normal deschiderile.

- Inca joaca bine la handicap mare. Sunt curios daca o sa urmeze drumul celorlalte si o sa inceapa sa scada taria la Handicap odata cu cresterea in rang, sau Komi-ul variabil va face diferenta.

- Inca are probleme cu scara.
"There are times when the only choices you have left are the bad ones."

User avatar
Dan.A
Posts: 593
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:58 pm
Location: Bucuresti
Rang: 3Kyu

Re: Sai

Postby Dan.A » Thu Dec 26, 2019 8:55 pm

Mic Update:

A aparut versiunea 0.17.5 care poate fi descarcata de la acest link: https://github.com/sai-dev/sai/releases

- Printre imbunatatiri apar si unele legate de scara ( ladder enhanced exploration )

Versiunea testata (Networkul 185)

- Din teste incepe sa aibe probleme cu GnuGo la 9h fata de versiuni mai vechi cu care am reusit sa castig si la 9H cu GnuGo.

- Se pare ca a inceput sa creasca acuratetea si incepe sa joace prost la handicap mare.

- Incepe sa se apropie de Josekiurile clasice Zero de colt.

* Ce nu am testat este partea de Komi variabil. Inca incerc sa gasesc o modalitate optima de test. Inca nu inteleg prea bine parametri. Probabil dupa revelion.

Pentru cei interesati se dezvolta si o versiune de android momentan pe GitHub la acest link: https://github.com/Grant-Tao/compiled-l ... oid-phones
"There are times when the only choices you have left are the bad ones."

User avatar
Dan.A
Posts: 593
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:58 pm
Location: Bucuresti
Rang: 3Kyu

Re: Sai

Postby Dan.A » Sun Apr 04, 2021 6:26 pm

Mic Update:

- Sa trecut la networkuri de 20B care au adus un salt de 400 de elo fata de cele de 12B

- Destul de putini contributori dar proiectul merge inainte.
"There are times when the only choices you have left are the bad ones."

User avatar
MihaiL
Posts: 290
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:24 pm
Rang: 2d

Re: Sai

Postby MihaiL » Mon Apr 12, 2021 8:06 pm

M-am distrat punand sa joace pe PC-ul meu (deci in conditii egale) Sai 0.18.2 cu ultima si cea mai tare retea de Leela Zero (287) cu Katago 1.8.1 cu reteaua _770 (printre cele mai tari in acest moment). Foarte interesant.
Le-am pus (din respect pentru LZ :D ) sa joace cu 7.5 KOMI.
Cu albele a castigat Sai in 137 de mutari! Boing! WOW...
Cu negrele (si nu e prima oara cand constat asta) KataGo l-a bagat intr-o scara meseriasa, in care Sai a mers ca oaia pana la dezastru. Am reparat artificial momentul (era un JOSEKI banal) si am continuat. Pe la mutarea 250, dupa un GOTE a lui Katago, joaca si Sai un GOTE, ignorand un TSUME GO de 5k asa, in care KataGo ii omora un colt. (Am reparat artificial si acest TSUME-GO si oricum castiga KataGo cu... 0.5 p. :D).
La fiecare dintre cele doua momente am si inversat culorile ca sa vad ce face KataGo.
Evident a vazut si scara si TSUMEGO-ul.

Asa ca mi se pare ca Leela Zero si Sai (care e un fork din ea) au unele probleme cu chestii simple (repet, nu e prima oara cand nu vede o scara). Un fel de „gigant cu picioare de lut”... Asa ca la ce foloseste ca joci de 100d, daca nu vezi o scara hai, de 1d amator, asa...si un TSUMEGO de 5k...

KataGo (favorita indiscutabila imho intre softurile free si probabil chiar si intre multe dintre alea comerciale) pare sa fi rezolvat problemele astea si pentru PC-uri batranele ca al meu si sa fie mult mai „consolidata”/constanta. De fapt cu ultimele versiuni ale softului/networkurilor mie personal nu mi s-a intamplat niciodata vreo astfel de „barca”.

PS Le-am pus la 10 secunde. Desigur ca se poate comenta: ca e timpul prea scurt, ca au fost doar doua partide etc. etc., dar au fost conditii identice si, pana la urma, nu intereseaza (pe mine cel putin) cum ar fi daca s-ar porta povestea asta pe o ferma de servere Google si ar fi lasate 3 saptamani sa ruleze. Nu am asa ceva si nici timpul respectiv sa le astept. Ideea e ca orataniile astea sa ne fie utile la modul concret si in timp real, nu?
Deci...raman la KataGO (pe Katrain for. ref.). Egal LOVE. :D

User avatar
Dan.A
Posts: 593
Joined: Mon Jan 19, 2015 12:58 pm
Location: Bucuresti
Rang: 3Kyu

Re: Sai

Postby Dan.A » Tue Apr 13, 2021 6:20 pm

Mie-mi place totusi cum evolueaza Sai.

- La handicap joaca mult mai bine decat LZ.

- Da intradevar la cele 2 scara este o problema , mai ales in unele josekiuri si la putine vizite (sub 1600-3200). De aici rezulta o interesanta teorie pe care am testat-o in timp. Si anume at cand pui acelasi robot chiar daca networkuri diferite (Ex: LZ) Au dezvoltat deschideri care sa evite acea scara.

- Dar cum pui sa joace cu alt robot , care a dezvoltat alta deschidere sansele sa buleasca scara la vizite mici iar cresc.

- KataGo se pare ca nu are aceste probleme chiar si la mai putine vizite (probabil pentru ca are in antrenament o regula cred care recunoaste scara fara a avea nevoie de un numar axagerat de vizite).

- legat de Tsumego-uri. Intradevar Sai (ca orice robot Zero) atunci cand e la sub un anumit procent sansa de castig nu neaparat ca nu vede un Tsumego usor, dar pur si simplu considera ca si cu el si fara tot pierde si at cauta in ramificatii (cat poate in functie de cat timp ii dai) o mutare de castig , care din pacate necesita ca adversarul sa greseasca o mutare doua. :)

- Legat de Katago o profesionista de 2P dupa ce a pierdut la 3h si a castigat la 4h a spus ca e cel mai bun robot din lume la jocul la handicap.
- Asta pentru ca joaca pana aproape de final indiferent de handicap (dand sanse mai mari jucatorului mai slab sa greseasca) spre deosebire de roboti Zero la care , daca nu gresesti grav in primele 50-100 de mutari se precipita exagereaza si cedeaza.

- Dar si cu KataGo am vazut un lucru interesant (testat robot Vs Robot). Cand e mult in fata e posibil sa dea tenuki la un Tsumego chiar daca e mare ca sa se termine partida mai repede (tot din ale antrenamentului A.I.) Iar cand se strange partida la puncte se intoarce si te omoara sau traieste.
"There are times when the only choices you have left are the bad ones."


Return to “GO-ul si IT-ul/AI-ul”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron