Page 4 of 4

Re: ARBITRI

Posted: Fri Jun 01, 2018 12:59 pm
by Dan.A
Intrebare scurta de arbitraj:

De specificat este ca se joaca in sistem japonez unde, daca pui piese in teritoriu propriu (fara sa fie urmat de o mutare a adversarului) pierzi puncte.

A aparut intr-o partida de club o pozitie pe tabla intr-un colt unde ambii jucatori considerau ca nu e necesar sa se mai mute. Aceasta pozitie nu este una care apare deobicei in regulamente cum ar fi "patru peste colt"

- Unul din jucatori considera ca grupul e mort, iar celalalt considera ca grupul e viu (seki) si evident ca o mutare in plus ar fi inutila.

* Solutia la problema: Daca jucatorul "A" muta grupul este mort iar daca jucatorul "B" muta apare un ko pentru Seki. Evident rezultatul partidei depinde de acest grup.

Partida fiind amicala s-a rezolvat simplu, jucatorul "A" facand o mutare (fara indicatii din afara). Dar au intrebat cum se solutioneaza aceasta situatie in caz ca apare in concurs unde conteaza cine castiga. Cum prevede regulamntul ?

Intrebarea este cum actioneaza arbitrul in aceasta situatie ?

Daca nu intervine, oamenii se vor certa in continuare. Iar daca intervine avantajeaza pe unul sau pe celalalt indicand solutia.

Re: ARBITRI

Posted: Fri Jun 01, 2018 9:37 pm
by MihaiL
Dan.A wrote:Intrebarea este cum actioneaza arbitrul in aceasta situatie ?

Daca nu intervine, oamenii se vor certa in continuare. Iar daca intervine avantajeaza pe unul sau pe celalalt indicand solutia.


In regulamentul japonez din cate stiu, la sfarsitul partidei trebuie inchise ko-urile de catre cel care poate sa o faca.
Ajuta ?
Oricum ar fi trebuit sa postezi pozitia, pentru ca asa "pe nevazute" e greu de apreciat.

Re: ARBITRI

Posted: Tue Jul 03, 2018 8:12 pm
by jim
Salut,

Eu gandesc asa rezolvarea in regulamentul japonez, dar mai intai sa luam un caz mai simplu....ce se intampla daca unul din jucatori considera niste piese vii ale adversarului la sfarsitul partidei ca fiind moarte? Aici normal este chemat arbitrul si ia decizia corecta in cauza, indiferent ca jucatorul celalalt nu pricepe....

In cazul tau, e ca si cum partida nu s-a terminat....poti numara o partida in care jucatorii nu si-au inchis teritoriile? Cu siguranta nu, chiar daca unul dintre jucatori are avantaj pe tabla la momentul respectiv; arbitrul chemat sa solutioneze in prima faza le spune celor doi jucatori ca partida nu s-a terminat si sa continue sa joace, daca nici unul dintre ei nu doreste sa faca vreo mutare , arbitrul nu poate desemna un castigator in partida respectiva, nu acorda 0.5 pct, cu siguranta situatia este acoperita de regulament, iar intr-un concurs unde nu este timp a se rejuca partida cu siguranta se va considera partida pierduta sau nejucata, dar sigur asta este specificat in regulament.

Re: ARBITRI

Posted: Sun Jan 06, 2019 10:53 pm
by Dan.A
De referinta voi folosi aceasta traducere de regulament Japonez : http://www.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html

- Nu am gasit o traducere mai noua si nici nu cred ca exista modificari majore de structura.

Rezolvarea intrebarii mele anterioare cred ca se poate gasi in articolul 13 punctul 1 si explicata in comentarii despre articolul 13 punctul 1 (in diagrama 19) Situatia este asemanatoare primei diagrame (cea cu seki posibil).

Dar revin cu o noua intrebare de arbitraj:

Situatie:
1) Unul din jucatori pune o piesa pe tabla pentru a efectua o captura de piese dar uita sa le captureze si situatia nu este observata de jucatori imediat.

2) Daca se ajunge la sfarsitul partidei conform articolului 9 punctul 3 se poate cere continuarea partidei si pietrele pot fi ridicate. (probabil) sau daca nu influenteaza situatia partidei radical pot fi considerate vii (si necalculate ca prizonieri) ?

3) Ce se intampla daca situatia influenteaza starea grupului care ar fi trebuit sa le ridice dupa tabla si iregularitatea este descoperita inainte de etapa de incheiere a jocului. ?

- Este cumva posibil ca regula de la Articolul 4 sa primeze " No group of stones without a liberty can exist on the board." si atunci cand unul dn jucatori observa sa ceara automat ridicarea pietrelor.

- Pun aceasta situatie in discutie deoarece am tot auzit de regula de gen , daca nu se observa in 3 mutari situatia ramane pe tabla, dar nu reusesc sa gasesc aceasta regula in nici un regulament pe care l-am citit